ESSEF

ESSEF

Om bloggen

ESSEF (="SF") er en fællesblog om science fiction litteratur. Bloggen skrives af et (åbent) panel af danske science fiction fans. Vil du skrive med? Kontakt redaktøren på formand {at} sciencefiction . dk

INSPIRATIONSARKÆOLOGI - et causeri

FilmOprettet af Henning Andersen lør, januar 30, 2010 17:15:01

Harlan Ellison udtog en "skriger" og et sagsanlæg, da venlige sjæle gjorde ham opmærksom på, at Terminator vistnok indeholdt sekvenser der var vel voldsomt inspirerede af Ellisons egen "Future Soldier", fra The Twilight Zone. Og så blev James Cameron nødt til at takke Harlan og aflevere nogle grunker. Hvilket i et vist omfang også er ganske på sin plads, selvom det ikke nødvendigvis være sådan at inspiration eller ideer er copyrightede. For hvis det er med den på, så er vi færdige med at fortælle historier, idet der kun findes to - ialt: "En mand kommer til byen!" - eller: "En mand forlader byen!". Og hermed skylder alle forfattere og filmmagere all over die ganzes welt mig en hulens bunke kroner, for nu har jeg lige defineret det spektrum der findes - overhovedet! Hvorfor alle disse har hugget deres "inspiration" fra min DEFINITION. At betale!

Selvom jeg nok har mine tvivl om, hvorvidt denne påstand overhovedet kommer over dørtrinnet til byretten, finder jeg det unægteligt interessant at forsøge at spore inspirationskilder. Det er ikke utænkeligt, at det er en helt personlig "craze" men man kommer ikke udenom at den giver perspektiv. Perspektiv og sammenhæng. Og det har jeg lige fået lyst til at give et par eksempler på:

Tilbage i 1980 så jeg "Alien" - for første gang. Et aldeles nyskabende stykke cinematografi, hvor en realistisk uhygge var koblet til en realistisk kontekst. Ikke desto mindre var jeg sært foruroliget ved følelsen af "lissom at have set det før". Ikke så mærkeligt, idet "Alien" (1979) har lånt materiale fra "The Thing"(1951 - senere filmatiseret som (have a guess!) "The Thing" (1982)), mest i forhold til væsenets formskiftende fremtræden. Vi taler hér om et forlæg af John W. Cambell (1910-1971) fra 1938 med titlen "Who Goes There". Men samtidig er væsenet - The Alien - en opdatering af "Ixtl" fra Voyage of the Space Beagle (1950) skrevet af A.E. van Vogt (1912-2000) - og i et vist omfang Couerl fra samme. Copyright-sagen hér ville jeg gerne overvære i byretten!

Århe ja, nu vi er ved van Vogt. Flere steder - og jeg er en klovn til referencer - bliver Daniel F. Galouye (1920-1976) sammenlignet med van Vogt, fordi deres protagonister (også kaldet "hovedpersoner") sjældent har helt greb om hvem de er, eller hvad der foregår!

D.F. Galouye (1920-1976), som blandt andet var testpilot henne i USA's flyvevåben, og som vist nok i virkeligheden døde af de følgevirkninger han pådrog sig under udførelsen af denne metier, var forfatter til en fem-seks romaner og 25-30 noveller. Hans roman "Simulacron-3" - eller "Counterfeit World" (1964) - dannede grundlaget for Rainer Werner Fassbinders tv-serie "Welt Am Draht" ( eng.: World On A Wire; dansk: Verden I En Tråd) fra 1973. Ja, i henhold til Fassbinder-arkivet samskrev de to bananer faktisk manuskriptet. Hvad ved jeg?

Med Welt am Draht er vi ikke længere i rummet, hvor ingen kan høre dig skrige. Nu er vi i inner-space, hvor du slet ikke kan skrige! Verden I En Tråd handler om et computerprogram, hvis hovedformål er at afpasse produktudvikling og reklame til den virkelige verdens beboere. Programmet - eller Trådverdenen - er selvfølgelig beboet af bevidste individer ( som altså er programmer), og programmørerne kan komme ind i denne verden, for at se hvordan det lissom går. (En streng - det er ikke en morsomhed!!! - som vi ikke hér vil forfølge, er koblingen til Frederik Pohl's "Tunnel Under The World", der iøvrigt er oversat til dansk af Jannick Storm, I supreme, og udgivet i antologien "Den Elektriske Myre" - 1972 - der handler om hvorfor man skal købe Feckles køleskabe, Feckles havregryn, Feckles hårtørrer, Feckle, Feckle, Feckle......).

Welt am Draht blev i 1999 genindspillet under titlen "The Thirteenth Floor" - og ganske epokegørende, om man så må sige, havde det bare ikke været for samme års "Matrix", der virkeligt rev de røde piller ud af de blå gardiner, og viste os dybden af kaninhullerne på et sted, der ihvertfald ikke var Kansas. Og det må hermed lægges op til den enkelte smagsdommer at vurdere, hvilken film der er den bedre. Personligt sér jeg begge film med lige stor fornøjelse, uden at have behov for at sammenblande metaforerne. Derimod er det en kendsgerning, at det var i de år at "plug-in-the-back-of-the-neck", for at kunne tiltræde The Virtual Realm, blev "prop'et" i SF-film. Okay, det startede sikkert med "Johnny Mnemonic", men alligevel.....! Tredie film fra dette næstsidste år af det 20. århundrede, er "eXistenZ", hvor personerne også kobler sig op på computerprogrammet med "neck-plugs", mens de piller ved nogle "tits" og "clits" på medbragte biodynamiske konsoller ( ja, det kan sgu gerne være min fantasi er i overkanten - men prøv lige at se, hvad Cronenberg får ud af sine rekvisitter i hér omtalte film, og kom så igen!).

Nu jeg er ved "Johnny Mnemonic", så er det jo en Willam Gibson-sag - ihvertfald det litterære forlæg - selvom der ymtes en del om autencitet og retfærdighed og political correctness. Men jeg tvivler på at der ville være kommet nogen "Matrix" uden "Johnny Mnemonic" ( hvilket ikke har noget med sammenfald af hovedrolle-indehaver at gøre), men jeg tvivler fremfor alt på at der ville være kommet SF-film af de typer vi på det seneste har set ( Surrogate, Avatar - eller Vanilla Sky), havde det ikke været for Gibsons "Neuromancer".

Da vi nu er oppe i de tertiære lag, så tag lige den hér: "-The sky above the port was the color of a television tuned to a dead channel" - mod denne: "- the screen looked like static on a broken television set - snow crash". Gibson fandt på det - Stephenson brugte det til noget. Der er altid noget interessant at finde for den arkæologisk interesserede..............

Til slut en undskyldning: - jeg er virkelig ked af at have plastret teksten til med årstal i paranteser, men hvis vi taler "arkæologi" er det altså væsentligt, at have lagdeling og strata iorden. Jeg skal forsøge at henvise den slags unoder til et unode-apparat ...... et note-apparat, mener jeg selvfølgelig - næste gang!

Til gengæld giver jeg en tudekiks i form af en liste over de "virtual reality"-film jeg er bekendt med ( i rodet, ukommenteret orden):

Matrix (og efterfølgere)

Vanilla Sky

Tron

Total Recall

Johnny Mnemonic

Eternal Sunshine In A Spotless Mind

Strange Days

Virtousity

Brainstorm

The Lawnmover Man

Thirteenth Floor

Welt Am Draht

EXistenZ

Videodrome

Skyggen (dansk: med Lars Bom - jeg sagde jeg ikke ville kommentere -)

Manden der tænkte ting (dansk: - med John Price - så hold dog op....)

La Jetee ( udgangspunktet for Twelve Monkeys)

  • Kommentarer(0)

Fill in only if you are not real





Følgende XHTML-tags er tilladt: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS og Javascript er ikke tilladt.