ESSEF

ESSEF

Om bloggen

ESSEF (="SF") er en fællesblog om science fiction litteratur. Bloggen skrives af et (åbent) panel af danske science fiction fans. Vil du skrive med? Kontakt redaktøren på formand {at} sciencefiction . dk

Formandens få minutter

NyhederOprettet af Knud Larn fre, august 29, 2008 14:58:15

Jeg blev noget overraskende ringet op af redaktionen på radioprogrammet P4 Formiddag. De ville vide om jeg ikke ville have lyst til at kommentere den nye film WALL E der har premiere i aften, live i P4 her idag.

Nu er det jo sin sag at tale om en film man slet ikke har set endnu, jeg ved godt at det ikke bekymrer en række danske dagbladsanmeldere, men mig generer det altså. Nå, men det er dog en film jeg agter at se, så lidt ved jeg da om dens handling, præmis, etc. Så i stedet for en anmeldelses som jeg personligt mere er til, talte vi - efter den obligatoriske forklaring om hvad science fiction i virkeligheden er, nemlig samfundskritik, skildring af tendenser der kunne blive farlige og derfor bør vogtes, mikset ind i en underholdende ramme, lidt om de tre science fiction temaer som (angiveligt) er i filmen:

Jorden er ubeboelig af x årsag, ofte menneskeskabt.

Robotter

Stjerneskibe i hvilke menneskeheden overlever mens Jorden regenerer, alternativt til vi finder en Ny Jord.

Jeg prøvede på den ultrakorte tid de moderne medier giver plads til (dybt suk!), at komme både omkring diverse klassiske katastrofer, fra Mary Shelley´s - hende med Frankenstein - men her mere relevant The Last Man (1826) hvor en virus udsletter menneskeheden, over S. Fowler Wrights Deluge fra 1920 hvor oversvømmelse bliver vores endeligt, til John Christophers Death of Grass (1956) hvor en bakterie udsletter alle græsarter, herunder korn og dermed vores grundlæggende føde. Endelig som et moderne eksempel fik jeg nævnt Kim Stanley Robinsons Forty signs of Rain (2004) hvor det bare regner på alle sider hele bogen igennem. Katastrofen er et gammelt tema, arten af den afspejler til gengæld tidsånden.

På robotdelen fik jeg dog nævnt den allerførste kendte robot, metalmanden Talos, der ifølge det gamle oldgræske sagn er bygget af opfinderen Daedalus til at vogte øen Kreta mod invasion, og at det var Karel Capek der i sin roman R.U.R (Rossum´s Universal Robots) fra 1921 første gang bruger ordet robot, der jo i dag er den almindelige betegnelse for metalmænd og 1800-tallets automatons etc.

Da jeg skulle i gang med Stjerneskibene som tema var tiden faktisk gået, og vi hoppede direkte ned til mine forventinger til filmen, som jo ikke er økokatastrofe, nuttede robotter, eller imponerende stjerneskibe, men selve det faktum at Pixar (angiveligt) har ladet de første 40 min være unden dialog men proppet med stemningsskabende billeder af den ødelagte Jord, koblet med WALL E (Waste Allocation Load Lifter Earth-Class) robottens nuttede lyde. Det er vist første gang man prøver at bruge den animerede filmramme til billedpoesi, og det får mig i biografen, uanset om filmen er science fiction eller et ægteskabsdrama!

Klip, slut, end of discussion - så var mine få minutter slut ...

Jeg nåede slet ikke at fortælle om Richard Mathesons I am Legend (1954), om det sidste menneske i en verden af maskiner, fint filmatiseret fornylig, eller Geroge R Stewarts fremragende Earth Abides (1949) som er eet langt requiem for den forfaldende menneskelige civilisation, Jorden overlever, men ikke vores kultur. Eller Clifford D. Simaks unikke City hvor maskinen passer på de intelligente hunde der har overlevet menneskenes holocost og nu kun husker tilbage på dengang de tjente os. Jeg ville også gerne have nævnt H. G. Wells Time Machine (1894), der også på dette punkt er signifikant, under tidsrejsen hundreder af tusinde år frem beskrives jo også Jordens økologiske endeligt og dens regeneration. Samme tema som netop i WALL E.

På robotdelen ville det vel have været på sin plads at nævne Isaac Asimovs I, Robot (1950) og de tre robotlove som alle senere robotter jo overholder:

1. En robot må ikke gøre et menneske fortræd, eller, ved ikke at gøre noget, lade et menneske komme til skade

2. En robot skal adlyde ordrer givet af mennesker, så længe disse ikke er i konflikt med første lov

3. En robot skal beskytte sin egen eksistens, så længe dette ikke er i konflikt med første eller anden lov

Eller Isaac Asimov fortælingen 200-års Jubilaren som SFC udgav på dansk i 1999 (Cirkel-Serien nr 51). Fortællingen blev for mylig filmatiseret (igen igen) som Bicentennial Man (den danske filmoversætter havde tydeligvis ikke set vores oversættelse!). Endelig ville det mht stjerneskibene vel have været på sin plads at omtale Brian Aldiss´ roman Non-Stop (1958) om netop en generationer-lang tilværelse i et stjerneskib, eller måske James Blish´ Cities in Flight- serie [i læserækkefølge: They Shall have Stars (1956), A Life for the Stars (1962), Earthman, Come Home (1955) og A Clash of Cymbals (1958)], der jo netop skildrer menneskenes tilpasning til denne indelukkende tilværelse. Man kunne for den sags skyld også have nævnt SFCs netop udgivne Norman Spinrad antologi, Kontinentet der gik tabt (2008) hvor novellen "Derudaf" jo faktisk er menneskeheden der har forladt den ødelagte Jord i Stjerneskibe på jagt efter en Ny Jord.

Om det gik godt, ved jeg ikke, jeg har endnu ikke fået hørt sammenhængen jeg har optrådt i. Heldigvis lykkedes det også at få nævnt SFC i programmet, og med lidt held linker de til vores hjemmeside så lyttere kan opdage alt det spændende vi har at tilbyde science fiction interesserede.

Altså for dem der har mere end to minutters tid...

ADDENDA:

Så fik jeg set Wall E, og jeg må sige at mine forventinger blev indfriet. Det er en rigtig god film Pixar her har lavet, formentlig een af deres bedste. Der er stort set ikke noget galt med den, den emmer af atmosfære og har en sød familievenlig historie samtidig med at den rummer en fin voksen humor. Gå og se!

  • Kommentarer(3)//essef.sciencefiction.dk/#post14