Ekkorummet

Ekkorummet

Om bloggen

Aktuelle og uaktuelle kommentarer til science fiction og beslægtede emner - de steder hvor kunsten og videnskaben møder hinanden og tilværelsen - med lejlighedsvise musikalske og poetiske ekskurser.

En søndag i mangaland

BegivenhederPosted by Stig W. Jørgensen Sat, November 01, 2008 09:52:21

Sidste søndag fik jeg omsider lejlighed til at besøge mangaudstillingen på Louisiana. Da min egen viden om manga kan ligge på et mikroskopisk sted, havde jeg medbragt et par gode venner med forstand på de dele: En kending fra rollespils- og science fiction-fandom, Paul Dan Samsig (bl.a. gammel Novum-redaktør og tidligere kasserer i Science Fiction Cirklen), der også er bidt af manga og anime, og min tidligere kollega Jakob Halskov, der har en baggrund i japansk og har boet i Japan, samt har en både privat og professionel interesse i både science fiction og manga. Jakob har i sin tid skrevet speciale om oversættelser af Gibsons Neuromancer, og har selv oversat fra japansk, bl.a. manga-serien Basara.

Det var naturligvis også en selskabelig lejlighed. Jakob havde sin familie med, og efter udstillingen tog vi alle sammen hjem til undertegnede til eftermiddagskaffe og kage. På trods af det ruskende og regnfulde efterårsvejr hyggede vi os godt - en deltager har da i hvert fald siden ymtet noget om at samles igen om en japansk film eller en sushi-middag ...

Som nybegynder kan jeg kun anbefale udstillingen. Jeg havde nogle underholdende timer og gik meget klogere derfra. Mediet er måske lidt et problem - tegneseriehæfter er nu engang ikke så store, det får nemt et i gammeldags forstand musealt præg når de ligger opslået i montre, og på en velbesøgt udstilling kommer man hurtigt til at kæmpe om udsigten til de udstillede genstande og kan føle sig presset til at bevæge sig videre selv om man har lyst til at dvæle yderligere ved den informative tekst. Men det er nu engang detaljer. Jeg kunne sagtens finde på at vende tilbage til udstillingen igen. I så fald ville jeg tilbringe lidt tid i læsehjørnet med et udvalg af serier og se en af de klassiske anime-film som Akira i museets biograf.

Blog Image

Én ting er naturligvis hvordan udstillingen fremstår for den forudsætningsløse, men mine kyndige venner lod også til at være godt tilfreds. Jakob har sendt mig følgende vurdering:

Kort sagt var det rejsen værd, for hvad udstillingen måske manglede i kvantitet kunne den bestemt mønstre i kvalitet. Kronologisk omfatter udstillingen velvalgte smagsprøver på de allertidligste japanske tegneserier hvor stilen endnu minder om den vesteuropæiske, manga som krigspropaganda under 2. verdenskrig, et eksempel på klassisk manga fra 1950'erne og 1960'erne af Osamu Tezuka ("manga no kamisama" eller mangaens gud), 1980'ernes monumentale værk, Akira, og endelig eksempler på den allerseneste manga hvoraf en del efterhånden er blevet oversat og udgivet på dansk.

Tematisk er udstillingen, sin størrelse taget i betragtning, også ganske omfattende. Der er smagsprøver på tegneserier for de fleste store målgrupper, fx shonen (drengemanga), shojo (pigemanga), seinen (voksenmanga), hentai ("erotisk" manga) og gekiga ("seriøs" manga). Indholdsmæssigt kunne man måske godt have savnet lidt en lidt bredere dækning og eksempelvis demonstreret hvorledes tegneseriemediet i Japan i den grad anvendes meget bredere end vi er vant til i Europa. Man kunne have udstillet et par sportsmangaer (fx om Japanernes yndlingsbeskæftigelse: golf), en stikprøve fra den helt unikke genre: kulinarisk manga (fx "Shouta no sushi"), funktionærmanga om arbejdsnarkomanernes tilværelse (fx "Sararii man Kintaro") eller sågar de japanske ministeriers mangaficerede vejledninger i udfyldelse af selvangivelsen.

Hvorom alting er giver udstillingen et fint overblik over spændvidden i det japanske tegneserieudtryk, og så byder den tilmed på et meget funktionelt hjørne med flere hyldemeter manga på dansk hvor især yngre museumsgæster kan fordrive tiden mens deres forældre fordyber sig i resten af udstillingen.

Såvidt Jakob. Vi fik naturligvis også noget læse- og kiggestof med hjem. Paul købte det internationale katalog GA-NETCHU The Manga Anime Syndrome til kr. 298. Jeg nøjede med det aktuelle nummer af Louisiana Revy. Udover indledning og en ordliste rummer nummeret fire artikler. Rasmus Brendstrup forklarer i 'Ekkoer af det store glimt-drøn' Hiroshima og Nagasakis betydning for anime. (Glimt-drønet er en oversættelse af pika-don, en populær betegnelse for oplevelsen af atombomberne). Gunhild Borggreen gennemgår grundigt kawaii-begrebet, den særlige 'nuttethed' der præger tegnestilen, og som er meget andet og mere end den barnlige uskyld det ved første øjekast tager sig ud som for den vestlige betragter. Midori Matsui skriver om androgyni i nyere japanske pigeserier og billedkunst, og Signe Marie Ebbe Jacobsen udlægger forholdet mellem japansk kunst og populærkultur. Fire dybtgående og meget spændende artikler, som jeg ikke har faglige forudsætninger for at vurdere nærmere, men som jeg så afgjort lærte en masse af. Og alene den omfattende billedside er såmænd de 168 kroner værd, som et nummer af Louisiana Revy koster.

Blog Image

Det virkelige mangaland - udklædte teenagere i Tokyo. http://www.flickr.com/photos/scottmark/373323452/

  • Comments(0)//ekkorummet.sciencefiction.dk/#post19